Time flies - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Peter en Eline - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Peter en Eline - WaarBenJij.nu

Time flies

Door: Peter en Eline

Blijf op de hoogte en volg Peter en Eline

19 Januari 2017 | Vietnam, Hanoi

Dag allemaal!

Weer een berichtje uit het verre Zuid-oost Azie. We zijn inmiddels al een dikke maand op reis en de tijd vliegt! Deze andere wereld doet ons telkens weer versteld staan, als je net denkt gewend te zijn aan gewoonten. We zijn sinds eergisteren in Vietnam, het derde land wat we bezoeken en zịjn hiervoor in Laos geweest.
Onze vorige blog eindigde op 1 januari in Chiang Mai, Thailand. Hier hebben we op 2 januari geziplined door de jungle wat ontzettend gaaf was! Het ziplinen alleen al was avontuurlijk en tof en al helemaal door de jungle van boom naar boom met een prachtig uitzicht, overal waar je keek. In een groep van ongeveer 8 personen en 4 begeleiders die het ontzettend leuk deden, waren we voor 2 uurtjes apen die door de jungle slingerden. Hele leuke ervaring. De volgende dag zijn we met de bus naar onze laatste stop in Thailand gegaan, Chiang Rai. Hier hebben we een scooter gehuurd en hebben we de witte tempel bewonderd. Deze was anders dan de andere tempels en echt adembenemend mooi. Helemaal in het wit met heel veel details. Het weer was iets minder deze dagen, veel bewolking en af en toe regen. De avondmarkt hebben we twee avonden bezocht, omdat deze zo gezellig was. Allemaal kraampjes met hebbedingetjes of eten en heel veel mensen! Het is me nog steeds een raadsel waar toch elke keer die mensen vandaan komen, want het lijken er wel miljarden!Het leeft hier zo op straat en overal waar je kijkt is het druk. En iedereen is in het bezit van een scooter.
De volgende dag zijn we met de bus door de douane naar Houayxay gegaan, een plaatsje net over de grens in Laos. Vanuit hier vertrok de slowboat richting Luang Prabang. Dit was een boottocht van twee dagen met een tussenstop in Pakbeng. Een leuke, varierende manier om van A naar B te gaan. We zagen continu het mooie landschap van Laos en het was rustgevend. Op het geluid van de motor van de boot na, maar gelukkig zaten we helemaal voorin. Niet veel last van gehad. De eerste tocht naar Pakbeng ging redelijk snel, ondanks we een paar keer moesten stoppen om de locals van de boot te laten gaan die midden in de bergen woonden. Bijzonder om te zien. Ook veel koeien, buffels en geiten gezien die in de bergen liepen. Binnen 5 uur waren we in Pakbeng. De tweede tocht naar Luang Prabang duurde een stukje langer, ruim 7 uur omdat aan het begin een tijdje stil hebben gelegen. Het was erg bewolkt deze dagen en weinig zon gezien. Toch nog 20 graden of meer, dus het was niet vervelend.
In Luang Prabang zijn we vijf nachten gebleven. Het is een erg mooie en authentieke stad waar veel monniken leven en komen. Helaas hebben we twee volle dagen regen gehad en eigenlijk maar 1 dag mooi weer. We zijn hier wel lekker tot rust gekomen, ook omdat we niet veel konden ondernemen door het mindere weer. We hebben een heuvel in het midden van het centrum beklommen en konden zo mooi over de stad heen kijken. Daarna over de bamboe brug die maar 6 maanden per jaar staat ivm het regenseizoen. Dan wordt hij afgebroken, omdat het water te sterk is. Deze brug (brugje) wordt dus elk jaar opnieuw gebouwd. Verder in de middag lekker geluierd bij Utopia, een super chille cafe/hangplek met uitzicht over de rivier. De volgende dag hebben we weer een scooter gehuurd en hebben we de Kuang Si watervallen bezocht. Prachtig waren deze! Helaas vonden we het te koud om een lekkere duik te nemen in het mooie blauwe water. Dus dan maar klimmen, zodat we bovenaan de watervallen uitkwamen. Pittige klim, maar het uitzicht dubbel en dwars waard! Nog via een bamboe bootje en een enthousiaste local naar de bron gevaren. Na het bezoek aan de watervallen zijn we naar de butterfly garden geweest die wordt gerund door twee Nederlanders. Ze zijn nu 3 jaar open en hebben als doel om kinderen/scholen wat bij te leren over het ecosysteem. Een heel mooi park met hele mooie vlinders, planten en vissen.
Op de laatste dag in Luang Prabang zijn we extra vroeg ons bed uit gegaan (5.30) om aan de straat de monniken te bewonderen. Deze lopen elke ochtend langs de hoofdstraat om offers van de locals te ontvangen. Dit is ook waar ze van moeten leven.
Na Luang Prabang met de minivan naar Vang Vieng. De weg was niet zo denderend en het weer was slecht. Het was nogal een avontuurlijke rit met de nodige wagenziekte. Maar we hebben het overleefd en de zon begon spontaan te schijnen in Vang Vieng, heerlijk! Prima guesthouse, maar toch even om een andere kamer gevraagd, nadat we rattenkeutels vonden in de badkamer. Niet zo lekker fris. Dit was gelukkig geen probleem. We hebben hier een mountainbike gehuurd en hebben een kleine berg beklommen. Ook weer een pittige klim en het was nog moeilijker om weer beneden te komen! Maar we hadden weer een super uitzicht over het stadje en de omgeving. Vang Vieng had ên prachtige omgeving omdat het tussen wat bergen in lag.
Na Vang Vieng met de minivan naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. We hebben hier super mooi weer gehad en hebben even tot rust kunnen komen. Een middag aan het zwembad gelegen en veel door de stad geslenterd. Vergeleken met voorgaande bestemmingen was dit een erg rustige stad. De laatste dag in Vientiane hebben we de Laotiaanse versie van de Arc de Triomphe: de Patuxai bezocht, langs de boulevard gewandeld en weer een leuke avondmarkt bezocht. Vanuit Vientiane zijn we 17 januari naar Hanoi, Vietnam gevlogen. Korte vlucht van slechts 50 minuten wat met de bus al gauw 24 uur is, dus heerlijk om zoveel km in een korte tijd af te leggen.
Hanoi is een bijzondere stad. Overal waar je kijkt zijn mensen en scooters. Als je hier de straat over wilt steken, moet je niet denken maar doen. Beetje eng en frappant in het begin, maar dat is echt het beste. Op een of andere manier wijken ze automatisch voor je uit, met of zonder gebruik van de claxon. Bizar!Je kan namelijk aan de kant wachten tot het rustig wordt, maar dan wacht je tot je een ons weegt. Daar zijn we opzich al wel aan gewend. Verder is vaak de koffie niet te drinken. Wel is er heerlijke ijskoffie en egg koffie.
Vandaag hebben we de traditionele waterpoppen show gezien. Ik zelf vond de poppen een beetje eng, maar de muziek was erg mooi. Deze poppen werden als marionetten via stokken op afstand bestuurd door mensen die zelf tot hun middel in het water stonden achter een doek. We konden het verhaal niet helemaal volgen, maar het was grappig om te zien.

Kortom, we genieten nog volop en hebben mooie plannen voor de boeg! We hebben via een Nederlander die hier met zijn Vietnamese vrouw een reisbureau heeft een aantal tours geboekt. Een trekking door Sapa (rijstvelden), een boottocht door Ha Long Bay, bezoek aan grotten en een ritje met de Easy Riders richting Hoi An. Het is een beetje gehaast, maar dan zijn we op 27 januari (Chinese oudjaarsdag) in Hoi An. Dit is een big happening in Vietnam en dan kan reizen ook lastig zijn. We zijn rond die periode dan in een leuke stad en kunnen heerlijk bijkomen!
Vanuit daar hebben we nog ruim 2 weken om het zuiden van Vietnam te verkennen, voordat we door moeten naar Cambodja.

We willen jullie nog bedanken voor de lieve reacties op onze vorige blog en leuk om te zien dat ons verhaal zoveel gelezen wordt! We doen ons best om zoveel mogelijk van ons te laten horen.

Groetjes!!

• 19 Januari 2017 - 15:43

Lies Steenbergen Gerritsen :

Wat is het mooi om te lezen wat en waar jullie zijn geweest en nu zijn .Wij krijgen een goede
    Indruk van jullie reis ,genieten van jullie reisverslag .Eline en Peter dank jullie daarvoor.Geniet verder van jullie reis . Wij kijken alweer uit naar jullie naar jullie volgende verslag, doe voorzichtig aan ,hartelijke groeten van: Kees en Lies

• 19 Januari 2017 - 17:03

Brigit Maarse:

Wat een bijzondere omgeving waar jullie nu zijn en al zijn geweest. We wensen jullie een prachtige voortzetting van jullie avontuurlijke reis. Groetjes van ons allen

• 19 Januari 2017 - 19:47

Marijke:

Vond het weer leuk om het reisverslag te lezen. Geeft je een mooie indruk van hoe het leven daar is.
    Op naar het volgende avontuur. Genieten maar van alles wat voorbij komt.

• 19 Januari 2017 - 21:51

Marian:

Mooi om jullie avonturen te mogen lezen. Veel plezier nog.
    Gr.Marian

• 20 Januari 2017 - 07:04

Herman N.:

Mooi verhaal weer hoor. Geweldige dingen hebben julie gedaan en gaan jullie nog doen. Druk programma.

• 20 Januari 2017 - 14:26

Ellen:

Lieve Eline Peter.
    Erg leuk om weer te lezen wat jullie al hebben beleefd.
    En er gaat nog veel volgen zo te lezen.Nog tijd om te skypen dit weekend?
    Wij horen wel of het kan.
    Dikke kus van mij voor jullie allebei

• 22 Januari 2017 - 16:29

Oma:

Hoi Eline en Peter,

Het is mij toch gelukt om het te lezen. erg mooi.
    Geniet er nog van.

Dikke kus oma

• 30 Januari 2017 - 12:15

Linda:

Lieve Eline en Peter,
    Erg leuk om jullie op deze manier te volgen!
    Klinkt als een druk programma, alles eruit halen wat erin zit, top!
    Geniet ervan en heel veel plezier met jullie avonturen.
    Wachten met smart op het volgende verslag.
    Liefs Henk, Linda en kids