What a long strange trip it's been! - Reisverslag uit Narita, Japan van Peter en Eline - WaarBenJij.nu What a long strange trip it's been! - Reisverslag uit Narita, Japan van Peter en Eline - WaarBenJij.nu

What a long strange trip it's been!

Door: Peter en Eline

Blijf op de hoogte en volg Peter en Eline

09 Mei 2017 | Japan, Narita

Lieve, lieve, lieve allemaal,

onze laatste dag in Japan en tevens ook de laatste dag van onze reis was vandaag aangebroken. Dadelijk om 22.20 uur lokale tijd vliegen we weer richting Nederland en zit ons avontuur er op. Zojuist op het vliegveld aangekomen en in gecheckt.
21 weken hebben we rondgereisd door totaal verschillende landen dan NL en we hebben onze ogen uitgekeken. Andere mensen, andere cultuur, ander eten en ander landschap. Alles was zo anders dan we gewend zijn en het is tof om te zien hoe dingen ook anders kunnen. Soms beter, soms minder. We hebben een ontzettende gave tijd gehad waarin alles kon en alles mocht, lang leve de vrijheid, maar we verheugen ons ook allebei om weer naar NL te gaan. Weer de draad oppakken met de studie en het werk en op zoek naar een huisje. Maar deze ervaring zullen we nooit vergeten! En anders hebben we nog zo'n 4000 foto's.

Onze laatste stop Japan begon in Osaka. Een moderne stad met veel zakenlui en hoge gebouwen. We hadden een simpele en kleine kamer in een guesthouse dat van een ontzettend lief mannetje was. Hij kon niet zo goed Engels maar probeerde het echt en hij was erg enthousiast. We kwamen laat aan dus eigenlijk meteen slapen en de volgende dag even bijtanken. De wc's in Japan zijn trouwens geweldig! Ingebouwde sproeiers om alles van onderen schoon te maken, knopje om het geluid van water af te spelen als je je schaamt voor je eigen geluid en verwarmde wc brillen! Het spoelt ook nog automatisch door. Elke wc had een boordcomputer en zelfs de wc bril ging langzaam omlaag voor als mannen de bril naar beneden laten vallen. Top systeem.
Eerste dag maar een beetje de omgeving verkent, uitgezocht wat we allemaal wilden doen en vooral rustig aan gedaan. In Osaka hebben we het aquarium bezocht waar ze oa een walvishaai hebben en zeehonden, dolfijnen, penguins en veel soorten vissen. Het aquarium was ontzettend groot en op verschillende niveaus zodat je een zelfde aquarium boven en onder water kon zien en zelfs op de bodem. Het pad liep als een cirkel om de bassins heen als het ware. Daardoor hebben we er ook wel even rondgehangen en het was erg mooi. Ze hadden er ook de dolfijnen waar we in Nieuw Zeeland nog mee gezwommen hadden. Daarna hebben we een rondje gemaakt in een reuzenrad en konden we mooi over Osaka heen kijken. De kersenbloesem stonden mooi in bloei en dat gaf een prachtig gezicht. We zijn ook nog in een soort kinderboerderij geweest waar ze allerlei dieren hadden. Konijnen, schildpadden, honden, katten, alpaca, uilen, kangoeroes, capibara, aapjes en vissen. Ik mocht nog een uil voeren. We konden ze allemaal aanraken en we voelden ons even weer kind.
Volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan het Osaka castle wat nu een museum is. Er om heen stonden prachtige bloesems en veel Japanners waren aan het picknicken. Dat zien we sowieso erg veel hier, als het lekker weer is gaan Japanners massaal picknicken en foto's maken van henzelf onder een bloesem. Het was erg mooi om daar te lopen en in het museum hadden ze van alles over de Japanse cultuur. We hebben zelfs Japanse kleding aangehad. 's Avonds zijn we richting de wijk Dotonbori gegaan waar het uitgaansleven is. We vonden dat we op z'n minst één keer karaoke moesten doen. Er zijn zoveel barretjes waar dat kan en we hadden een leuke gevonden waar ze ook Engelstalige liedjes deden. 'The drunken clam' van Family guy. We hebben een top avond gehad en ik heb nog nooit zo gelachen! Er waren allerlei mensen: Fransen, Engelsen, een Zuid Afrikaan, Argentijnen en natuurlijk Japanners. Veel nieuwe mensen leren kennen en van alles gezongen! De Fransman zong alleen maar Disney liedjes, geweldig! Ik heb zelf nog de knallerhit van de Vengaboys gezongen en Peter Monty Python. 4 uur waren we thuis en ik vind dat we in NL ook karaoke bars moeten beginnen!
Volgende dag waren we lichtelijk brakjes en hebben we niet zoveel uitgevoerd. Bij het station waar we dichtbij verbleven hadden ze een ontzettend groot winkelcentrum en hier hebben we even rondgehangen. Ze hebben hier ontzettend veel winkelcentra en allemaal erg mooi en groot. En ook overal druk! Maar ja, Japan heeft dan ook ruim 127 miljoen inwoners.
Volgende dag zijn we naar Nara gegaan. Dit is een kleiner plaatsje maar wel ontzettend toeristisch, dicht bij Osaka. Hier heb je parken met herten die voor je buigen als je iets lekkers wilt geven. Voor ongveer 1,5 euro koop je een pakje koekjes en loop je hier de hele dag te buigen naar herten om ze daarna een koekje te geven. Erg geinig! En er waren ook veel jonge hertjes. We hebben ons hier wel vermaakt. We vonden het zelfs zo leuk, dat we te laat waren voor een tuin en een tempel. Deze waren al gesloten toen we daar aankwamen. Dan maar de volgende dag. In ons hostel leerden we Vin kennen, een Amerikaan en hier zijn we de volgende dag mee op stap geweest. Onderweg wilden we koffie halen en hier in Japan heb je overal van die vendingmachines. Hier kan je naast frisdrank ook koffie uit halen. We dachten, dat zal wel ijskoffie zijn, maar er komen gewoon warme blikjes uit! Niet de beste koffie die ik gehad heb, maar wel makkelijk en goedkoop. We hebben eerst weer rondgehangen bij de herten in het park en daarna hebben we een wandeling gemaakt door een mooie tuin en een tempel bezocht. De tempels in Japan zijn heel anders dan in ZO Azië. Rustiger vooral. De gebouwen hebben allemaal van die mooie punt daken en de kleuren zijn vaak wit en bruin. Binnenin staat dan een buddha en wierrook en water waar locals hun geloof kunnen uiten. Daarna hebben we nog wat rondgehangen in een park met veel mooie kersenbloesem en nog meer herten. Het was goed weer, dus heerlijk genieten. Daarna hebben we gegeten bij een Japans restaurant waar je dan een dienblad krijgt met rijst, soep, vis/ vlees naar keuze, salade, thee en tofu voor ongeveer 8 euro. En het is nog lekker ook. Dit hebben Peter en ik veel gegeten tijdens onze reis.
Toen zijn we weer naar Osaka gegaan naar hetzelfde hostel. Kyoto stond op de planning, maar overnachten is daar veel duurder en met onze JR pass (Japanese Railway, waar we eenmalig een bedrag voor betaald hebben en dan 21 dagen onbeperkt met de trein kunnen) konden we gratis met de trein. Vanaf Osaka was dit maar 30 minuten met de trein. Terug in Osaka hebben we een restaurant gevonden waar we de heerlijkste sushi gehad hebben. Een klein restaurantje waar je aan een soort bar zit en de sushi werd vers voor onze neus bereid. Het was echt lekker. Het viel ons ook op dat de meeste locals niet lang in een restaurant zitten. Het eten is vaak snel klaar, ze eten het op en vertrekken weer. Wij blijven meestal twee uur zitten, heb je die toeristen weer.
In Kyoto zijn we naar het bamboo forest geweest waar je tussen de metershoge bamboe liep. Heel mooi groen en veel ook. Je had hier ook parken/tuinen met mooie bomen en bloemen en een rivier waar we langs konden slenteren. Natuur is erg mooi in Japan en tuinen en parken worden goed onderhouden. We hebben hier veel vrouwen in kimono gezien. Je kunt een kimono voor ongeveer 40 euro per dag huren en dat wordt ook veel gedaan. Het ziet er erg mooi uit.
Dag erna hebben we een gouden tempel bezocht alleen kwam het met bakken uit de lucht. Ondanks dat de tempel nog steeds stunning was, was de lol er voor ons snel af. We hadden het koud en wilden weer snel terug naar ons hostel. Hier hebben we snel gedoucht en met onze paraplu's weer richting Dotonbori gegaan waar we hadden afgesproken met wat mensen die we eerder hadden ontmoet om weer een avondje karaoke te doen. En weer was het een top avond! Veel gezongen, gedronken en gelachen.
De volgende dag wilden we het Nijo castle bezoeken in Kyoto, maar deze was gesloten omdat er binnen vandalisme is gepleegd. We mochten wel voor dezelfde prijs door de tuin om het kasteel heen lopen, maar we hebben gepast. Een eindje verderop hebben we door een park gewandeld en lekker genoten van geen regen. Hier waren veel mensen hun hond aan het uitlaten en joggers.
Samen met Karim (een Argentijn die we hebben leren kennen) hebben we nog een tempel bezocht waar ze ook een tuin hebben met 15 stenen. Het is alleen niet mogelijk om ze alle 15 tegelijk te zien, alleen maar 14. Niet ontzettend bijzonder, maar wel geinig om te zien. Daarna hebben we sushi gegeten en aan het eind van de middag naar de fushimi inari shrine geweest. Hier staan meer dan duizend Torii's achter elkaar als een soort boog waar je dan onderdoor kan lopen. Dat was een erg mooi gezicht. Een torii is een traditionele Japanse poort die meestal toegang verschaft tot een shinto-heilogdom. De Torii's bij de fushimi inari zijn gedoneerd door personen, families of bedrijven. Hele mooie plek om door heen te lopen. Er zijn zoveel gebedsplaatsen en shrines in Japan, maar deze vond ik wel het mooist.
Volgende dag met de snelle trein (shinkansen) richting Hiroshima. Binnen anderhalf uur op de bestemming. De stad die in 1945 is verwoest door een atoombom en helemaal opnieuw opgebouwd moest worden. Dit heeft ook veel mensen het leven gekost. We hebben hier natuurlijk het Memorial park bezocht met een museum en herdenkingsmonumenten. Heftig om het allemaal te zien en wat het allemaal gedaan heeft met de stad en de mensen. Het geeft me altijd kippenvel. Ik vind het altijd mooi hoe de geschiedenis wordt herdacht met monumenten en het respect van de mensen die de plek bezoeken. Er stond ook nog een gebouw dat is blijven staan na de atoombom en dit is ook een herdenkingsmonument. Hiroshima is een grote stad met hoge gebouwen en ook een goede tramverbinding. Dat hebben de andere steden niet.
We hebben een hele dag een eiland bezocht genaamd Miyajima. Een klein stukje met de trein en ferry en dan ben je op een leuk eilandje vol toerisme. Hier staat ook de Floating Torii die onder water staat als het vloed is en waar je heen kan lopen als het eb is. Het is een reusachtig ding. We zijn met een ropeway omhoog gegaan op de mount Misen en het laatste stukje was een pittige klim. Eenmaal boven had je een prachtige 360 graden view en konden we mooi over Hiroshima heen kijken. Ook weer terug de berg af wat we toch wat onderschat hadden. Best zwaar! Weer terug met de ferry en trein en 's avonds chillen.
Verder zijn we veel winkeltjes in en uit gelopen, speelhallen bezocht en geslenterd door de straten. Ze hebben hier ontzettend veel speelhallen met grijpmachines en computerspellen en dit wordt ook druk bezocht door voornamelijk jongeren. In NL zie je dat alleen maar op de kermis.
Volgende stop was Nagoya en hier hebben we maar één volle dag gehad. Helaas met alleen maar regen. We wilden een museum en een tempel bezoeken, maar door het slechte weer alleen het overdekte museum bezocht. Het was een trein museum en het liet de hele ontwikkeling van treinen in Japan zien. Iedereen weet dat het treinverkeer in Japan ontzettend goed is en dat hier veel tijd en geld in gestoken wordt. De treinen rijden (bijna) altijd op tijd en de snelste trein haalt de 600 km/u. Op dit moment zijn ze bezig met de SCMAGLEV die over een paar jaar pas op de rails komt en die moet boven de 1000 km/u halen. Dan gaat hij bijna door de geluidsbariere heen. Ongelooflijk om te zien hoe die ontwikkeling is en hoe de treinen gecheckt worden. Als je elke keer klaagt dat de NS weer eens vertraging heeft, dan moet je maar in Japan gaan wonen. Enige nadeel dan is dat je vaak moet staan in overvolle treinen. Ook gezellig, maar je komt wel op tijd aan op je bestemming!
Na Nagoya 3 uur met de trein naar Nagano. De plaats waar in 1998 de olympische winterspelen werden gehouden. We zijn naar een dinosaurus park geweest in de bergen. Dit was zo leuk! Ook weer even helemaal kind. Allemaal verschillende dinosaurussen, sommige fungeerden als glijbaan, met informatie erover (in het Japans) en leuke picknick plekjes. We waren van te voren bij de supermarkt geweest en hebben een heerlijke middag gehad in de bergen tussen de dinosaurussen met een lekker zonnetje en eten. En ook nog eens prachtig uitzicht over Nagano. Verder zijn we nog naar een tempel gewees, maar hier begon het ook weer spontaan te regenen, dus na het afstruinen van souvenirsshops weer richting het hotel. We hebben in Nagano heerlijk gegeten bij een restaurant waar je kleine Japanse gerechten kan bestellen. We kregen van twee Japanse zakenmannen naast onze tafel een gerecht omdat ze het zelf heel lekker vonden en er op stonden dat wij het ook probeerden. Ze konden redelijk goed Engels en een zelfs Duits omdat in Duitsland had gewoond. Erg attent!
Na Nagano was het tijd voor onze laatste stop: Tokio. De miljoenenstad waar van alles te doen is. We hebben eerst twee nachten in een hotel geslapen. Een avondje doorgezakt in een pub met livemuziek en gezellige mensen. We zijn in de Tokyo Tower geweest op 150 meter hoogte en konden zo over Tokio heen kijken. Bizar groot en veel hoge gebouwen en veel verlichting (was s avonds). De Tokyo Tower is de eifeltoren van Tokio.
Na die twee nachten zijn we naar de wijk Setagaya gereisd en werden we opgewacht door Bastian. Hij is een bekende van Peter en woont al zes jaar in Tokio samen met zijn vrouw Ayaka en dochter Emily van 5 maanden. In het gebouw waar hun appartement is, verhuren ze een kamer (erg goedkoop) en hier hebben we 3 nachten geslapen. Ruime kamer met een mega bad! Heerlijk. De laatste 4 nachten mochten we bij hun slapen, wat natuurlijk heel fijn was! Hij heeft ons geïnformeerd over leuke plekjes in Tokio en leuke restaurantjes. Dezelfde dag zijn we nog naar een park en een tempel geweest. Deze week was een vakantieweek voor de Japanners en mede daar door en het heerlijke weer was het druk om het park. Mensen picknicken, voetballen, zijn aan het bellen blazen of doen andere activiteiten en het geeft een hele leuke sfeer. Ook een speciaal park voor honden. De tempel was erg mooi midden in een bos. Het leek wel alsof je even uit Tokio was.
We hebben een middag met de vrienden van Bastian gepicknickt in het park en 's avonds spelletjes gedaan. Uiteraard hebben we de bekende Shibuya crossing gezien en man wat een mensen zijn daar. Op de hoek kan je op de eerste verdieping bij de Starbucks naar buiten kijken en als het stoplicht op groen gaat dan loopt er een mensenmassa op straat! Ongelooflijk. En het was nog niet eens spitsuur.
We zijn nog een stuk naar het zuiden geweest waar we wat tempels langs zijn gegaan en een grote buddha. Ook een heel klein eilandje waar je heerlijk kon wandelen en waar we wat gegeten hebben.
We moesten wel even wat afreizen om de prachtige mount Fuji te bewonderen! Bijna 3 uur heeft het geduurd voordat we op een plek waren en volop konden genieten van het uitzicht. Meer dan 3 km hoog en het was goed weer! Er was alleen telkens een klein wolkje bij de witte top, maar het was echt adembenemend. Je blijft kijken naar het reusachtige ding.
De andere dagen hebben we vooral door de stad geslenterd. Winkeltjes en mensen kijken. Verschillende wijken gezien en versteld gestaan van alle drukte telkens weer en overal. Japanners zijn ontzettend vriendelijk en erg geïnteresseerd. Ook al kunnen ze nauwelijks Engels ze willen je graag helpen. Net als de andere landen is Japan is een bijzonder land en zeker de moeite waard om te bezoeken. Cosplay op straat, katten cafés, heerlijke sushi, karaoke bars, live muziek in cafés en op straat, hele schone openbare toiletten, mooie tempels en prachtige natuur. We hebben genoten van dit land.

Nou, dit was het dan. Onze reis zit er op en tijd om weer naar NL gaan. Het was een super ervaring en we hebben een super tijd gehad met z'n tweeën. Elk land wat we hebben gezien heeft ons geraakt op verschillende niveaus en elke land heeft zijn eigen charme. En toch ga je ook NL weer iets meer waarderen.
Iedereen bedankt voor het volgen van onze blog en de lieve reacties!

Tot morgen!

Veel liefs Peter en Eline 3

• 09 Mei 2017 - 15:06

Monique:

Heb genoten van je mooie verhalen. Wat moet het wonderbaarlijke ervaring zijn om dit alles te mogen meemaken. Ik wens jullie een hele goede en veilige reis terug naar Nederland.