Zijn we dan! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Peter en Eline - WaarBenJij.nu Zijn we dan! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Peter en Eline - WaarBenJij.nu

Zijn we dan!

Door: Peter en Eline

Blijf op de hoogte en volg Peter en Eline

01 Januari 2017 | Thailand, Chiang Mai

Hallo lieve iedereen,

we zijn nu al 2,5 week op reis, dus we dachten dat het wel tijd was voor een blog! Dus hier is hij dan.
Als allereerst: iedereen een goed, gezond en liefdevol 2017 (thaise jaar: 2560) gewenst! Wij zijn 6 uur eerder het nieuwe jaar in gegaan en in een totaal andere omgeving dan we gewend zijn. Super gaaf, maar ook gek. Vuurwerk was er niet ivm de dood van de koning en ook onze familie en vrienden ontbraken. Maar dankzij internet toch veel contact met ze gehad.
We hebben samen rond 21.00 een wensballon voor geluk opgelaten, wat heel veel mensen deden. Dit gaf een ontzettend mooi gezicht. Van ongeveer 20.00 tot en met 01.00 zag je continu een stroom van wensballonnen in de lucht. Een keer wat anders!
Daarover straks wat meer.

2,5 week geleden zijn we het avontuur aangegaan om ongeveer 4,5 maanden op reis te gaan. Afscheid genomen van familie en vrienden en gaan! De vlucht met Qatar airways verliep prima, al was het een ontzettende reis. Niet veel kunnen slapen en ook in een andere tijdzone komen, is dan ook geen pretje. Daarnaast is het hier ook gemiddeld 30 graden, wat ook uitputtend kan zijn!
We zijn begonnen in Bangkok waar we van te voren al 4 nachten hadden geboekt. We begonnen in een vrij luxe hotel, wat echt niet verkeerd was in de wijk Dusit. We kwamen begin van de avond aan (na het nemen van de skytrain en een tuktuk) en waren helemaal gesloopt!
Bangkok is een grote stad (ongeveer 15 miljoen inwoners) en erg chaotisch. Er hangt veel smog en ruikt er niet heel lekker! Er lopen veel mensen met mondkapjes.
In Bangkok hebben we het koninklijk paleis bezocht (het was te druk om ook naar binnen te gaan, dus dit hebben we niet gedaan), een aantal tempels, de dierentuin, gefietst met Ko van Kessel en kennis gemaakt met het lokale volk, eten en vervoer. Tuktuks willen je me al te graag van A naar B brengen voor te veel geld, dus namen we vooral meter taxi's. of we gingen gewoon te voet. Maar dat was niet altijd te doen in de hitte en met die grote afstanden. Veel mooie dingen gezien, maar ook blij om Bangkok weer te verlaten.
Tweede stop was Kanchanaburi. hier zijn we drie nachten gebleven. Met de minivan zijn we ongeveer 130 km richting het westen gegaan en uitgekomen bij een leuk plaatsje met historie. Hier staat ' the bridge over the river Kwai' die is gebouwd door krijgsgevangenen in de tweede wereldoorlog. Hier waren ook veel Nederlanders bij betrokken. Erg indrukwekkend! We hebben ook het museum bezocht en de begraafplaats.
Daarnaast hebben we ongeveer 60 km noordelijker prachtige watervallen bezocht. Hier gingen we heen met de scooter in gezelschap van twee andere Nederlanders die kant op en genoten van een klim van 2200 meter door de jungle en hele mooie watervallen. Helemaal bovenaan het water in geweest met visjes die aan je begonnen te zuigen.
Voordat we naar Ayutthaya (oude hoofdstad van Thailand) wilden gaan, toch weer terug naar Bangkok voor een nacht. Dit omdat het goedkoper was en de weg beter schijnt te zijn. ' s Avonds op Khao San Road (de uitgaansstraat) een paar biertjes gehad in een 'roofbar'. Was erg gezellig met nieuwe mensen en ontspannen.
De volgende dag met de trein naar Ayutthaya. Dit ligt ongeveer 80 km boven Bangkok. De trein heeft er alleen iets langer over gedaan dan normaal en daar waren er een beetje gaar door. Maar vertraging schijnt hier geen uitzondering te zijn. Tegenover ons zat een oude meneer (die redelijk Engels kon, hij was gepensioneerd leraar Thais) die vol trots van alles vertelde over Bangkok en wat we onderweg tegenkwamen. Blij aangekomen te zijn bij ons hostel via een veerpont en ongeveer 1,5 km lopen, hebben we even rust gepakt en gekeken hoe we de dagen gingen inplannen. We waren van plan twee nachten hier te verblijven en dan met de nachttrein naar Chiang Mai te reizen. Dit ligt in het noorden van Thailand. Deze zat helaas al vol de 25e en ook de 26e. De 24e was er nog wel plek, dus waren we genoodzaakt het verblijf in te korten. We hebben een fiets gehuurd en veel ruines bezocht. Daar staat deze stad bekend om, verder is er ook niet veel te doen. De ruines waren prachtig om te zien. In de avond om 21.07 vertrok onze nachttrein naar Chiang Mai. Op zich redelijk kunnen slapen, terwijl de trein alle kanten op schommelde en er enig geruis was. Om ongeveer 9 uur in de ochtend kwam de trein aan in Chiang Mai.
Hier hebben we 1 overnachting geboekt, omdat we door wilden reizen naar Pai. Een super leuk stadje in de bergen ten noordwesten van Chiang Mai. Eerste kerstdag waren we dus in nog in Chiang Mai. We hadden beide niet echt een kerstgevoel en hebben ook alleen lekker samen gegeten en over marktjes geslenterd. De volgende dag al op tijd richting Pai. de rit duurde ongeveer 2,5 uur en hemelsbreed ligt Pai 86 km van Chiang Mai. We hebben echter meer dan 130 km afgelegd ivm de vele haarspeldbochten in de bergen. Volgens lokalen waren dit er 762! Maar echt een super leuk stadje met prachtige uitzichten over de bergen. We zijn hier drie nachten geweest. We hebben de Pai Canyon bezocht, een dag aan het zwembad gelegen en de Lod Cave bezocht. Daarnaast was er elke avond markt wat erg leuk was om overheen te lopen. Ja elke avond weer. De weg naar de Lod Cave was er ook een met veel bochten en stijgingen en dalingen. Weer een scooter gehuurd (wat best spannend was, omdat deze tot 100km/u kunnen gaan) en met z'n twee die kant op gereden. De grotten lagen ongeveer 40 km buiten Pai en op de helft had je een prachtig uitkijkpunt. De grotten zelf waren ook erg bijzonder.
Op 29 december weer terug richting Chiang mai. Hier al van te voren 5 nachten geboekt, omdat hier veel te doen is. Het is een grote, moderne stad. Onze guesthouse viel alleen behoorlijk tegen, dus hebben we na twee nachten een ander hostel geboekt. Die bevalt toch stukken beter.
We hebben een tempel bezocht net buiten Chiang Mai (ook weer met veel bochten) die erg mooi was, met weer een geweldig uitzicht over de stad zelf. Op oudjaarsdag zijn we naar een olifantenkamp geweest, waar olifanten werden verzorgd die eerder slecht behandeld zijn. Dit was een super ervaring! We hebben ze mogen voeren, met ze door de natuur gewandeld en ze gewassen in het water. We hadden een erg leuke gids en het was gaaf om deze dieren zo van dichtbij te mogen bewonderen.

En toen waren we weer terug bij oudjaarsavond. We hebben niet echt iets spectaculairs gedaan. Eerst samen uit eten geweest en daarna een oliebol en een kaasje gehad bij een Nederlandse ondernemer. Die hebben we dus niet hoeven missen! Daarna hebben we samen een wensballon opgelaten en gekeken naar de prachtige lucht die hierdoor ontstond. We hebben en gezellige cafeetje opgezocht om te proosten wanneer het nieuwjaar zou zijn. Een rockcafe gevonden met goede muziek en waar we een potje konden poolen en darten. Om 00.00 werden er nog veel wensballonnen opgelaten en een paar knalletjes vuurwerk.
Daarna nog even wat gedronken, potje pool en niet te laat naar bed.

1 januari 2017. Niet veel gepland vandaag. We gaan zo een fiets huren en door het centrum fietsen en vanavond nog even een markt bezoeken. Deze hebben ze erg veel en is ook super gezellig. Komen veel mensen op af, zowel locals als toeristen.
Morgen gaan we ziplinen door de jungle en 3 januari gaan we alweer verder richting Chiang Rai. Dit zal ook onze laatste stop zijn in Thailand. Daarna gaan we verder naar Laos.

Nog wel even leuk, een paar opvallende dingen in Thailand:
Elk hotel/cafe/restaurant heeft een eigen wifi en alle telecom providers hebben landelijk overal wifi. Dit is alleen voor Thaise mensen helaas.
Er leven veel honden en katten op straat. Wat erg moeilijk is voor dierenliefhebbers zoals Peter en ik! Deze kunnen we beter niet aanraken ivm mogelijke ziektes of vlooien.
Thaise mensen houden van twee dingen: eten en hun telefoon. Iedereen loopt continu met zijn of haar telefoon in de hand (ja, nog erger dan in Nederland) en in elke straat staan karretjes waar locals eten maken.
Er hangen overal foto's van de koning. De koning was erg geliefd onder de bevolking en dit zie je overal terug.
Meestal mag je toiletpapier niet door de wc spoelen. Er hangt standaard een sproeier naast de toilet en een prullenbakje. Ook zijn de douch en wc vaak 2 in 1.

Nou, dit was het voor nu. We hebben het ontzettend naar onze zin en zijn erg nieuwsgierig naar wat er nog komen gaat! Missen doen we Nederland zeker nog niet. Alleen onze familie en vrienden natuurlijk.
We zijn vast wel iets vergeten te vertellen, maar dan komt dat later wel!

Jullie horen van ons!

Dikke knuffel, Peter en Eline

• 01 Januari 2017 - 09:47

Ellen En Roy:

Lieve Eline en Peter, wat leuk om te lezen wat jullie allemaal al hebben gedaan!!! Geniet er lkkr van de tijd gaat zo snel voor je het weet zijn jullie al weer in Nederland. En een heel gelukkig en gezond 2017 gewenst voor jullie!!!

• 01 Januari 2017 - 11:05

Herman:

Hoi lieverds. Mooi verhaal hoor. Beetje jaloers. Veel plezier nog in Verweggistan in 2017.

• 01 Januari 2017 - 11:51

Loes:

Nog de beste wensen! Mooi om te lezen dat jullie zoveel bijzonders beleven en echt aan het genieten zijn. Heel veel plezier met ziplinen morgen (wauw, wat gaaf). Kus

• 01 Januari 2017 - 18:21

Ellen:

Hoi lieverds, het is net of ik er bij ben. Erg mooi beschreven.
    veel plezier in Loas.

• 01 Januari 2017 - 19:11

Kees Steenbergen :

Peter en eline
    Allereerst de beste wensen voor 2017 heb genoten van jullie verslag geniet er samen van kijk uit naar het volgende veslag

• 05 Januari 2017 - 20:06

Christien:

Lieve Eline en Peter,
    Van Ellen kreeg ik de site door waar jullie verhaal te volgen is. Wat ontzettend leuk om te lezen. Wat een belevenissen. Ik vind jullie echte kanjers.
    Geniet er lekker van en ik blijf jullie volgen.
    Lieve groet,
    Christien en Klaas