Goodbye New Zealand. Kon'nichiwa Japan! - Reisverslag uit Matsue-shi, Japan van Peter en Eline - WaarBenJij.nu Goodbye New Zealand. Kon'nichiwa Japan! - Reisverslag uit Matsue-shi, Japan van Peter en Eline - WaarBenJij.nu

Goodbye New Zealand. Kon'nichiwa Japan!

Door: Eline en Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Eline

08 April 2017 | Japan, Matsue-shi

Hallo iedereen!

Daar zijn wij weer met een kort verslagje van onze afgelopen belevenissen en aankomende plannen. Want eerlijk waar, wat vliegt de tijd! We genieten van alles wat we doen en zien en zijn alweer aangekomen bij onze laatste stop. Gisteren zijn we geland in Osaka, Japan. Hier gaan we tot en met 9 mei rondreizen om dan weer richting Nederland te vliegen.
Hiervoor hebben we een kleine maand rond gereden in onze campervan "Black Sheep" door het zuidereiland van Nieuw Zeeland. Wat was dat gaaf! Niks moet, alles mag en alle vrijheid om te gaan waar we willen. We hebben echt veel gezien en onze ogen uitgekeken in dit prachtige land! 3590 km hebben we met onze Black Sheep afgelegd. Dit komt mede door de infrastructuur van NZ, die lang niet zo goed is als die van NL of Japan. We moesten behoorlijke stukken omrijden of dubbel rijden. Maar rijden door deze ongelooflijk mooie natuur is een feest en het was dus geen straf om een paar km om te rijden. Van groene heuvels met schaapjes tot bergen met een witte top en van de woeste zee tot helder blauwe meren. Het is niet iets wat we gewend zijn en alles was mooi, zelfs met slecht weer. De natuur leek soms ook nep, alsof de bergen getekend waren. Echt bizar en ook onbeschrijfelijk. Dit moet je gewoon gezien hebben.

Even terug waar we gebleven waren. Betsie had ons opgehaald van het vliegveld en de eerste twee nachten mochten we bij hun doorbrengen. We zijn warm verwelkomt door Betsie, Steve, Nikau en Hebe en we zijn ze daar heel dankbaar voor! Fijn na een lange vlucht en een ontzettende jetlag. Tevens veel tips gekregen en zo lekker onze reis begonnen. Vrijdags zijn we een potje rugby gaan kijken in pub. Deze sport leeft hier ontzettend en het was erg gezellig. De volgende dag zijn we gedropt in Christchurch waar we een overnachting hadden geboekt. De volgende dag konden we onze campervan ophalen. Na twee dagen heerlijk weer in Tai Tapu werd het nu minder en we hebben hierdoor ook niks bijzonders gedaan in Christchurch. Een wasje gedraaid, even het centrum in geweest en wat dingen voorbereid voor morgen.
De volgende dag was het zover en konden we eindelijk met onze tour beginnen na het ophalen van onze Black Sheep. Een mooie zwarte bus waar een bed in zat, koelbox, kookstel, kookgerei, een tafeltje en stoeltjes en zelfs een bbq. Echt perfect om mee rond te trekken. Via een app konden we gemakkelijk zien waar de gratis campings waren (waar over het algemeen alleen een toilet was) of betaalde campings voor als we wilden douchen en een was wilden draaien. Na het ophalen van de van eerst wat boodschappen gedaan: brood, aardappels, beleg, eieren etc, en andere benodigdheden om te kamperen. Het weer was even wat minder de eerste drie dagen, maar daarna super goed weer gehad op de laatste drie dagen na. Erg toevallig. Maar we hebben geluk gehad aangezien het weer snel kan omslaan in NZ.
We zijn vanuit Christchurch naar het zuiden vertrokken en hier een rondje gemaakt langs de kust als het ware. Laatste stuk weer via Christchurch naar het noorden door eerst helemaal naar de westkust te rijden. Zoveel verschillende landschappen gezien en ook genoten van de rust op de weg. Geen irritante scooters die voor je langs glippen zoals in ZO Azië. Het was wel even wennen om aan de linker kant te rijden, te rijden in een automaat en in een auto die iets groter is dan je gewend bent. Maar ging erg goed en wende snel! De stadjes (dorpjes) zijn erg klein in NZ en je rijdt er zo doorheen zonder dat je het door hebt. Verder ook niet heel gezellig. We maakten wel eens een stop voor koffie, maar dat was het. De afstanden zijn groot dus we moesten er voor zorgen dat we genoeg brandstof in de tank hadden.
We zijn bij Hampden naar het strand geweest, waar ze grote keien op het stand hebben liggen: Moeraki Boulders. Mooi om te zien en de zon brak spontaan door na een paar dagen regen, dus het was heerlijk om over het strand te lopen. Daarna een klein stukje verder gereden naar het Katiki Point Lighthouse waar een vuurtoren stond en heel veel zeehonden waren. Maar echt heel veel! Een paar in het water, op de rotsen en in het gras. Die in het gras lagen konden van dichtbij bewonderen, heel gaaf! Ook twee penguins gezien, terwijl die normaal gesproken overdag aan het jagen zijn. Misschien dat het er daarom maar twee waren. Erg leuk om ze in het wild te kunnen zien! Daarna doorgereden naar Dunedin wat een grotere stad is. Het ligt midden in de bergen met veel hellingen in de stad. We hebben een tweedehands boekenwinkel bezocht, lekker geluierd in de zon in een parkje in het centrum en zijn aan het eind van de middag naar de baai gereden. Prachtige weg er naar toe en genoten van het uitzicht. Aan het einde de wilde zee en weer een aantal zeehonden gespot. Het was te vroeg om penguins te zien of we moesten een tour gaan doen 's avonds. Maar we wilden graag verder dus weer de auto in! Heel veel kilometers afgelegd de eerste dagen en we waren als snel helemaal in het zuiden. We hadden een hele leuke camping gevonden voor 5 dollar pp dichtbij Invercargill. Het was prachtig weer en we hadden in de supermarkt Grolsch gevonden die we niet konden laten liggen. Heerlijk in de zon eten maken en een biertje drinken. Toppunt van genieten. Daarna heel degelijk een wandeling gemaakt door het park met een meer wat bij de camping hoorde. Met heel veel eenden en kippen. Volgende dag een korte stop in Invercargill waar we lekker hebben geluncht, door het stadje hebben geslenterd en een museum hebben bezocht. Museum was erg leuk, over de Maori, sterrenhemel, reptielen en fossielen en kunst. Van alles wat dus, en niet onbelangrijk: gratis. Musea in NZ zijn gratis waar NL wel een voorbeeld aan mag nemen! Erg leuk om te bezoeken en te leren over de cultuur. Zelfde dag alweer doorgereden en net buiten de stad een gratis camping gezocht.
Daarna zijn we doorgereden naar Te Anau. We kwamen hier rond het middaguur aan en waren aan het twijfelen. Het was nog een heel stuk tot aan de Milford sound die we graag wilden zien, maar het weer was zo goed dat we die dag wilden. Dus na de koffie toch de gok genomen en een 118 km lange slinger weg gereden dwars door de bergen (God, wat mooi) en om kwart voor 4 waren we dan daar. Geïnformeerd naar een boottocht en de laatste ging om 4.30. Yes! En wat was het mooi. Het was prachtig weer en de boottocht door de Milford sound was echt adembenemend! 2 uur lang genieten van dit mooie stuk natuur en nog wat zeehonden gespot. Het was heerlijk en blij dat we gegaan zijn! Ook al moesten we om 6.30 nog helemaal weer terug, omdat de accommodaties bij de Sounds niet te betalen waren. Dus weer terug naar Te Anau. Vanuit daar zijn we de volgende dag doorgereden naar Queenstown. De plek voor backpackers die van avontuur houden. Het plaatsje ligt ook tussen de bergen en is erg leuk. Duur, maar er hangt een leuke sfeer en het centrum is gezellig. We hadden een nacht in een hostel om alle stroomproducten weer op te laden en te douchen en twee nachten in onze campervan. Peter wist al van te voren dat hij hier wilde gaan skydiven. Ik twijfelde nog ivm met de kosten en mijn angst, maar Peter en familie wisten me over te halen. Kaartjes gekocht en no way back. Ik was echt ontzettend gespannen en moest nog een hele dag en nacht wachten. Bah. Als afleiding maar veel gelezen en een filmpje gekeken. Volgende dag was het zover en het was schijtweer. Hebben wij weer. We voelden de bui al hangen en toen we bij de ontmoetingsplek aankwamen werd ons gezegd dat het niet door ging. Maar dat we met een bus naar Wanaka konden worden gebracht om daar te springen aangezien het weer daar beter was. Ik kon niet nog een dag langer wachten dus hup naar Wanaka. En een pluspunt: nog meer mooie natuur onderweg! Spanning nam toe en Peter was uiterst chill. Niet eerlijk. Het duurde ook allemaal ontzettend lang. Toen we aankwamen moesten we onze gegevens invullen en daarna duurde het dikke anderhalf uur voordat we ons pak aan konden doen. Toen ik eenmaal aan mijn springpartner Johanna werd voorgesteld ging alles snel. Ze was heel relaxed en stelde me echt op mijn gemak. Ze kwam uit Zweden en legde alles goed uit. Peter zijn springpartner heette Tigger en ze hadden meteen een klik omdat ze dezelfde schoenen aan hadden. Jumping shoes. We gingen het vliegtuig in en werden naar 12000 ft gebracht (ongeveer 3 km). Alles ging zo snel en ik had er zin in! Ik mocht als eerste en het was zo gaaf! Eerst een vrije val van 45 seconden (leek veel korter) en daarna heerlijk zweven boven NZ. Super tof. We mochten zelf ook sturen door aan de touwen te trekken. Peter sprong als tweede, maar was eerder beneden. Landing was soepel op mijn kont en ik stond helemaal na te shaken. We vonden het allebei ontzettend gaaf en zouden het zo weer doen! Vol adrenaline weer terug naar Queenstown. Verder zijn we voor dat we Queenstown weer zouden verlaten nog naar een dierentuin geweest waar ze veel vogels hadden en ook de kiwi! Het dier wat in het wild alleen in NZ voorkomt. Het zijn nachtdieren dus zul je ze in het wild haast niet spotten. Het hok waar ze inzaten was donker met rode lampen zodat wij ze wel konden zien en zij dachten dat het nacht was. Wat een leuke beestjes! Ook een kiwi jong gezien van ongeveer twee maanden. Dit moesten we toch even gezien hebben in NZ!
Verder naar het noorden via Omarama naar Mount Cook. Hier kan je een mooie wandeling maken richting de gletsjer onderaan de berg. Enige punt is dat het goed weer moet zijn, anders zie je er geen reet van. Dus vroeg ons bed uit, want het was nog een klein stukje rijden en de weersvoorspellingen waren goed die dag. De dagen erop al minder. aangekomen bij het beginpunt onze campervan neergezet, omdat we hier ook zouden overnachten en toen zijn we gaan lopen. 5 km over grint maar een paar kleine hellingen. Prima te doen en het weer was heerlijk. Naar de berg toe zagen we al prachtige bergen en liepen we over riviertjes. Prachtig gebied daar. Eenmaal bij mt Cook aangekomen konden we uitrusten en genieten van de omgeving. Prachtige grijze berg met een witte top. Steve, de man van Betsie, heeft deze berg meedere malen beklommen. Impressive! Lekker chillen in het zonnetje met een appeltje. Weer opladen voor de weg terug.
Via Lake Tekapo zijn we de volgende dag richting Geraldine gereden. Weer behoorlijk wat kilometers gereden en het weer werd iets minder. Daarom twee nachten op een camping gestaan in Geraldine en even bijkomen van het al maar op de weg zijn. Samen een filmpje gekeken, gekookt en een wasje gedraaid. Ook wat dingen geregeld voor Japan, de eerste overnachting en een rail pass. Even rust! Daarna zijn we via een stop in Christchurch helemaal naar de westkust gereden. Weer een behoorlijk eind en de hele dag in de auto. Aan de westkust hebben we de pancake rocks bezocht. Dit zijn rotsen die op opgestapelde pannenkoeken lijken. Allemaal laagjes, een grappig gezicht. Ook zijn er daar blowholes, maar de zee was te rustig om deze te zien. De rotsen worden steeds kleiner door de wind en de zee.
We zijn via Murchison naar het noorden gereden, naar het Abel Tasman Nationale Park. Hier kan je mooi wandelen door de bossen en langs de goudgele stranden. Na een overnachting zijn we met een watertaxi naar Torent Bay gebracht en zijn er door de prachtige jungle naar Bark Bay gelopen. De toch was ongeveer 7 km. Het weer was goed en het was een mooie wandeling. In de middag weer opgehaald door de watertaxi. De watertaxi bracht ons nog langs de Apple Split Rock: een grote ronde rots in het water die gespleten was. Hij zei dat het verschil tussen eb en vloed hier zo groot kan zijn(bijna 5 meter), dat je er soms naar toe kan lopen. Terwijl wij er toch echt met de boot heen moesten. Bizar.
Hierna zijn we met een tussenstop in Nelson naar Picton gereden. Prachtig stuk weer om te rijden, langs de Malborough Sounds. Het weer was weer prachtig dus in Picton hebben langs de baai gewandeld en op het terrasje gezeten. Daarvoor waren we bij een aquarium met vissen, roggen, zeepaardjes, schildpadden, zeesterren en zelfs een penguin! Hier worden ook dieren gebracht die gewond zijn om te herstellen, zo ook de penguin. We hadden een heerlijk hostel waar elke avond gratis chocolade pudding met ijs was. Nog even een lokaal wijntje uitgeprobeerd en Peter een biertje.
We wilden weer zuidelijker gaan naar Kaikoura, alleen is die weg die er naar toe gaat en langs het water loopt, getroffen door de aardbeving van afgelopen november. Deze zat dicht en we moesten omrijden. Ipv 157 km, werd het 488 km. Dat was wel erg veel om in keer te rijden en al helemaal op die slinger wegen, dus hebben we een tussenstop gemaakt in Hamner Springs. Hier hebben ze ook een spa met verschillende zwembaden en daar hebben we maar even gebruik van gemaakt. Heerlijk genieten in warme baden vol mineralen en weet ik het allemaal. Was fijn! Volgende dag verder naar Kaikoura en het weer werd weer minder. Hier hadden we een tour geboekt om te gaan zwemmen met dolfijnen. We wilden eigenlijk een Whale Watch tour doen, maar die waren volgeboekt. Dus dan maar zwemmen met dolfijnen! Vervelend. Gelukkig was het droog toen wij mochten en het was geweldig! We kregen een wetsuit en een snorkelset en werden met een boot verder op de zee gebracht. Eerst zoeken waar de dolfijnen waren en toen mochten we het water in. Ongelooflijk! Ik deed mijn hoofd onder water en de dolfijnen zwommen op armlengte afstand voor me langs! En veel ook, ontzettend veel! We mochten ze niet aanraken, maar het kon wel! Geweldig om een beetje rondjes te zwemmen met dolfijnen, want ze zwommen niet weg. Het leek wel of ze rondjes met je wilde zwemmen. Echt geweldig! De begeleiding zei dat we veel geluiden moesten maken door onze snorkels, dat ze daar op af kwamen. Het klonk echt komisch hoe iedereen in het water allerlei Dory geluiden van finding Nemo maakte. Hilarisch! Ik deed zelf natuurlijk ook mee. Ontzettende leuke en mooie ervaring. Toen we weer aan boord moesten werd ik in eens heel misselijk. Denk van de heenreis en alle zoute water wat ik tijdens het zwemmen binnen kreeg. We mochten nog eens het water in, maar ben toch aan de kant gebleven. Kon alsnog de dolfijnen goed zien en was het leuk om naar te kijken. Toen iedereen aan boord was kregen we nog tijd om foto's te maken en de dolfijnen maakten sprongen en salto's. Super!! Ik heb de rest van de middag geslapen ivm mijn misselijkheid.
Weer terug naar Christchurch en naar Tai Tapu. We mochten nog een nacht bij Betsie slapen en dan konden we onze verhalen even delen. Ze hadden lekker zuurkool gemaakt en we hebben lekker gekletst. Laatste dag onze auto schoongemaakt en ingeleverd. Onze laatste nacht sliepen we dichtbij het vliegveld omdat we om 6.15 al naar Cairns zouden vliegen.

Vluchten gingen allemaal prima en we hebben een nacht in Cairns geslapen. Beetje apart hostel maar wel een leuke bar. Het was puur voor een transfer omdat we de volgende dag al naar Osaka vlogen.

We hebben echt ontzettend genoten van Nieuw Zeeland. Naar mijn mening het mooiste land wat ik gezien heb. Hele mooie natuur en hele vriendelijke mensen. Kiwi's (zo noemen ze zichzelf) begroeten je ook niet met hallo, maar met hello how are you? Of ze echt een antwoord terug verwachten en het gewoon uit beleefdheid doen weet ik niet, maar het is wel attent. Er is genoeg te doen en te zien en raad het land zeker aan!
Ik wil zeker nog eens terug om ook het Noordereiland te zien. Schijnt heel anders te zijn en ook prachtig.

Sinds gisteren aangekomen in Osaka. Weer een hele andere cultuur en we zullen weer onze ogen uitkijken. Japan staat bekend om de mix in de cultuur tussen heel oud en heel nieuw. Van oude tradities en tempels tot de nieuwste technologie. De Japanners kunnen over het algemeen slecht Engels, maar zijn ontzettend vriendelijk. Ze willen er alles aan doen om je te helpen. We gaan het meemaken!
Hebben op dit moment Osaka, Kyoto, Hiroshima en Tokyo op de planning staan. Komen vast nog wat plaatsen bij zoals Nara of Matsumoto. Jullie horen van ons!

Knuffels!

• 09 April 2017 - 07:45

Ellen:

Hoi Eline en Peter, tjee wat hebben jullie veel meegemaakt. Natuurlijk was ik wel op de hoogte van veel dingen maar het lezen van dit verhaal wordt alles nig veel duidelijker. En wat kun jij het mooi omschrijven.
    Veelmplezier in Japan en ook wel heel fijn dat de einddata bekdnd is.

• 10 April 2017 - 10:21

Marijke:

Hallo Peter en Eline
    je hebt weer flink je best gedaan Eline als dit een kort verslag is hoe ziet een lang verslag er dan uit?
    Het was weer leuk om te lezen. Ben al benieuwd naar het laatste deel van de reis, Japan.
    Tot ziens op Schiphol