Goodbye South-East Asia. Hello New Zealand! - Reisverslag uit Tai Tapu, Nieuw Zeeland van Peter en Eline - WaarBenJij.nu Goodbye South-East Asia. Hello New Zealand! - Reisverslag uit Tai Tapu, Nieuw Zeeland van Peter en Eline - WaarBenJij.nu

Goodbye South-East Asia. Hello New Zealand!

Door: Peter en Eline

Blijf op de hoogte en volg Peter en Eline

09 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Tai Tapu

Hallo allemaal!

Het heeft weer eventjes geduurd, maar hier is onze blog op een ander continent: Oceanie. Wij zijn vanmiddag (lokale tijd) aangekomen in Christchurch en opgehaald door Betsie, de zus van onze zwager Walter die hier met haar man en twee kinderen al 17 jaar woont. Fijn om na een lange vlucht (weinig slaap, 's nachts vliegen en ook nog 5 uur in de tijd gaan) zonder geregel in een warm en gezellig huis te worden ontvangen en even bij te komen. Niet meteen gaan slapen is het beste, maar was wel echt even moeilijk. Even een wandeling gemaakt en kennis gemaakt met de eerste indrukken van het Nieuw Zeelandse landschap, wat echt al geweldig mooi is, terwijl we nog niet eens de mooiste plekjes hebben gezien! Terug gekomen ben ik toch maar even een halfuurtje gaan slapen, want ik zag er uit als een zombie. Het eten stond klaar (heerlijke aardappels, zelfgemaakte hamburgers en broccoli. Dat ging er zo goed in na 2,5 maand noodels en rijst!). Nu even rustig aan, nog wat dingetjes regelen voor onze reis, voordat ik vanavond op tijd het bed in kruip. Morgen op pad voor het huren van een auto en dan kan onze reis op het zuidereiland van Nieuw Zeeland beginnen!

Even terug naar waar we gebleven waren. Onze laatste twee landen die we in Zuid Oost Azie hebben bezocht, Cambodja en Indonesie. Vanuit Ho Chi Minh City (Vietnam) zijn we met de bus naar Phnom Penh (Cambodja) gegaan. Phnom Penh is de hoofdstad van Cambodja. Bij de grens onze stempeltjes gehaald en weer een in een ander land, ander geld en andere mensen. Hier werd naast de lokale valuta Riel ook met Amerikaanse dollars betaald. Dit was wel makkelijk en liep je ook met minder biljetten op zak.
Aangekomen in Phnom Penh door een leuke tuktuk chauffeur die kon horen dat we Nederlands waren (hoe doen ze dat toch) naar ons hostel gebracht en even de straten er omheen verkend. Het was al etenstijd dus hebben we bij een Fransman heerlijke pannenkoeken gehad. Goddelijk waren ze. Daarna hebben we nog even een kroegje opgezocht en het lokale biertje uitgeprobeerd.
Volgende dag zijn we naar het nationale museum geweest en het grand palace. Het was erg warm in Phnom Penh dus echt veel ondernemen was niet te doen. Het museum was leuk om doorheen te lopen, veel oude spullen, materialen en beelden. Ontzettend veel beelden van buddha en andere goden. Veel beelden echt tot in de details uitgewerkt wat echt mooi was. Hele oude spullen van de koning, van kledij tot stoelen, potjes en pannetjes, pijpen en spiegels. Na het museum een bezoek gebracht aan het grand palace. Ook al is het ontzettend toeristisch en zie je eigenlijk te weinng, ik vind de combinatie van mooie gebouwen en strakke tuinen altijd mooi om te zien. Alles is mooi groen en elk grasprietje tot de mm goed afgeknipt. De gebouwen glinsteren in de zon, hebben mooie details en kleuren en zijn groot. Er stond een zilveren pagode (die niet zilver was) met een gouden buddha met diamanten versierd. Ik weet niet meer hoeveel hij waard was, maar ik zou hem voor de waarde wel willen hebben. Mooi is een ander verhaal, een kwestie van smaak. Op het einde waren er nog vier mannen die traditionele muziek maakten wat erg leuk en goed klonk.
Volgende dag zijn we op tijd naar de Killing Fields geweest. Dit is een heftige plek waar ongeveer 40 jaar geleden verschrikkelijke geschiedenis is ontstaan. De Khmer Rouge (communistische partij van democratisch Kampuchea) heeft onder leiding van Pol Pot 1,7 tot 2 miljoen mensen gedood op een bevolking van 7 miljoen. De Khmer Rouge bestond voornamelijk uit mensen afkomstig van het primitieve platteland en ze hadden een hekel aan de stad. Mensen die geleerd hadden (dokters, advocaten, leraren) maar ook studenten en zelfs mensen met een bril op werden op gruwelijke wijze omgebracht. En dat door eigen volk. Dit gebeurde op de Kielling Fields waar wij de massagraven zagen. Er was een herdenkingsmonument gemaakt met beenderen en schedels. Zag er mooi en tegelijk eng uit. Daarna zijn we naar de Tuol Sleng gevangenis geweest, waar de mensen werden vastgehouden en mishandeld voordat ze naar de killing fields werden gebracht. Voordat de Rode Khmer dit als gevangenis gebruikte, was dit een hogeschool. Ontzettend moeilijk en heftig stuk geschiedenis van Cambodja.
De volgende dag zijn we met de bus naar Sihanoukville gegaan. Dit is een strandplaatsje waar we even weer bij konden komen. We wilden eigenlijk naar een van de eilanden (Koh Rong of Koh Rong Samloem), maar ik voelde me nog steeds niet helemaal top, waardoor we besloten in Shinoukville te blijven. Het strand was dan weliswaar minder mooi op Koh Rong (schijnt), we hebben hier lekker gezwommen, gezond en gerelaxt.
Met de nachtbus naar Siem Reap, wat echt weer verschrikkelijk was. Het is een goedkope manier van reizen omdat je twee vliegen in een klap slaat (van a naar b en onderdak 's nachts). Toch ben ik de eerste paar uur na de reis niet te pruimen en heb ik niks aan mezelf. We sliepen met zn twee op een ontzettend smal stuk matras, de bus beweegt alle kanten op en de lamp wil nog wel eens aanblijven. Slapen doe je dus met vlagen. Dus bij aankomst bij onze guesthouse in Siem Reap is nog maar uurtjes slaap gepakt. Van de eigenaar konden we een fiets huren en zijn we het centrum ingefietst. Gezellig centrum, ergens lekker een smoothie gedronken en wat rondgefietst. Aan het eind van de middag leek het ons een goed idee om als een malle nog een drie dagen kaart te kopen voor de Angor Wat tempels en 'gratis' de sunset mee te pakken. Alleen we waren op de fiets, ticketbooth was verplaatst en het was warm. Slecht idee achteraf en desondanks onze positieve vastberadenheid en doorzettingsvermogen alles voor niks gedaan. We waren ook nog de verkeerde kant op gefietst dus te laat om nog naar binnen te mogen. Toch iet wat teleurgesteld maar weer teruggefietst en ergens wat gegeten en terug naar de guesthouse. Volgende dag nieuwe poging.
Iets slimmer, ipv een fiets de scooter gepakt en op pad gegaan. De eerste dag alleen de Angkor Wat gezien met zonsonderdag. Super mooie tempel met heel veel details. En wat een mensen! Ongelooflijk veel toeristen (wij zelf natuurlijk ook), maar snap het natuurlijk wel. Prachtige tempel. De volgende dag hebben we de Tha Promh gepakt en nog wat andere tempels. Tha Promh is onder ander bekend van films Tombraider en Indiana Jones en de temple of doom. Mooi gezicht hoe vervallen deze plek was, maar sommige gedeeltes weer gerenoveerd. Tussen de jungle was het een prachtig plaatje.
De laatste dag van onze drie dagen kaart zijn we eerst naar de Bayon geweest en ook nog wat andere tempels en een groot meer. Peter vond het op een gegeven moment wel mooi geweest maar ik raakte niet uitgekeken. Alles was mooi. Alleen jammer dat het zo ontzettend warm was. Anders hadden we we nog veel meer kunnen zien. Als afsluiter nogmaals de Angor Wat bewonderd en ons bezoek aan Siem Reap afgesloten. Een prachtig gebied en ben blij dat ik het heb mogen bezoeken.
Na Siem Reap zijn we nog naar Battambang geweest. Hier hebben we een ritje gemaakt op de bamboetrein. Twee assen op een spoor met een bamboeplaat erop en daar bovenop een motor die een van de assen aandrijft. Op de heenweg waren wij de eerste, dus moest onze chauffeer bij elke tegenligger van de trein af, helpen om de trein 'uit elkaar te halen' en van het spoor te halen zodat we er langs konden. Hilarisch! En wij mooi blijven zitten. De hekkensluiter hielp weer met de trein 'in elkaar zetten'. Op de terug weg gingen we er van uit dat wij er telkens af moesten als er een tegenligger kwam, maar door een foutje in het schema waren anderen te laat en konden wij mooi blijven zitten. We moesten er 1 keer af. Even voor de grap zo'n as opgetild, 50 kilo minstens, loop daar maar de hele dag mee te sjouwen in die hete zon! Onze chauffeur maar een tip gegeven. Na de bamboetrein een kort bezoekje gebracht aan een crocodilefarm. Was wel geinig, maar niet bijzonder. Mochten nog een krokodil van 8 maanden vast houden.
De volgende dag zijn we met onze tuktukchauffeur naar de batcave en killingcave geweest. Eerst boven op een berg een grot bezocht wat ook onderdeel was van de Rode Khmer. Hier werden mensen ingegooid en vermoord. Weer even een heftig stukje historie. Daarna beneden rond 18.20 wanneer de zon ondergaat, gingen de vleermuizen op zoek naar eten. Er kwamen wel meer dan 2 miljoen vleermuizen uit die grot! Ongelooflijk gezicht, het leek niet op te houden. Op de terugweg zagen we een stroom in de lucht van de vleermuizen. Erg bijzonder. Dit was onze laatste stop in Cambodja, voordat we naar Bali vlogen. Omdat we erg vroeg vlogen, hebben we de laatste nacht weer in Siem Reap geslapen, omdat we hier ook vlogen.

We hebben een weekje in Bali gerelaxt voordat we naar Nieuw Zeeland gingen. Voornamelijk aan het strand gelegen of in een restaurant gehangen. Een dag de binnenstad bezocht, het plaatsje Ubud. Erg leuk en gezellig plaatsje waar we het Monkey Forest hebben gezien met ontzettend veel apen en door de rijstvelden hebben gelopen. We hadden alle dagen een scooter van de eigenaar van het guesthouse, dus we konden doen wat we wilden. Het was een heerlijk, ontspannen weekje en zijn nu weer klaar voor het echte reiswerk hier in Nieuw Zeeland!

Dus nu zijn we hier en gaan we een klein maandje trekken door het zuidereiland van Nieuw Zeeland. Hier is een prachtige natuur en we zullen zeker onze ogen uitkijken! Ik ben erg benieuwd.
6 april vliegen we naar Australie om vanuit daar door naar Osaka, Japan te vliegen voor onze laatste bestemming.

We hebben het nog steeds ontzettend naar ons zin en genieten van alles wat we doen en zien. Bedankt iedereen voor het volgen van onze blog! Jullie horen weer van ons.

Liefs!

• 09 Maart 2017 - 16:01

Lies Steenbergen :

Wat een prachtig verslag was het weer .wij hebben een beetje kunnen genieten van jullie reis Wij wensen jullie samen weer veel reis plezier in Australië en Nieuw-Zeeland ,wij zien alweer uit naar jullie volgende verslag ! Heel,veel,groeten vanuit een koud en nat Oldenzaal .Kees en Lies

• 09 Maart 2017 - 19:21

Brigit Maarse:

Wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt. Fijn om jullie zo te kunnen volgen. Veel plezier

• 10 Maart 2017 - 18:02

Herman:

Weer prachtig om te lezen en jullie zo (een beetje) te volgen. Wil tikkie jaloers. :) Veel plezier op jullie tocht door Nieuw Zeeland. Knufs.